Każdy nas korzysta z co najmniej dwóch usług, czy to finansowych czy też do celów gospodarstwa domowego. W niniejszym artykule spróbujemy odpowiedzieć na pytanie dotyczące kompleksowości usług, a mianowicie: czy mieć pakiet usług u jednego dostawcy czy może rozdzielić je na kilka źródeł? Na samym początku należy wytłumaczyć czym usługa jest? Otóż zgodnie z definicją Encyklopedii Zarządzania mianem usługi określa się każdą działalność lub  też korzyść nie mającą charakteru materialnego, którą jedna ze stron może zaoferować drugiej. Idąc dalej, usługa nie koniecznie musi być związana ze sprzedażą dóbr lub usług w porównaniu do produktu, który można kupić na własność. Co warte zauważenia w dzisiejszym świecie musimy sobie zdawać sprawę, że tak naprawdę nie mamy żadnych darmowych usług, ponieważ za część produktów płacimy naszym czasem czy natrętnymi reklamami atakującymi nas zewsząd.

Przyjrzyjmy się teraz aspektowi w kontekście prowadzenia własnej firmy. Otóż: „Usługa kompleksowa lub inaczej usługa złożona składa się z kombinacji kilku (minimum dwóch) różnych czynności – świadczenia głównego (usługi zasadniczej, głównej) oraz świadczeń pomocniczych. Usługę można uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy: cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną, usługi głównej nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej.” Takie usługi to między innymi najem lokalu i dostawa mediów co można podciągnąć pod wynajem np. wirtualnego biura.  Ważne jest by pamiętać o jednym podatku VAT od takiej usługi oraz fakcie że organy podatkowe często nie uznają niektórych usług za kompleksowe, a dla przedsiębiorcy kluczowym jest ujęcie wszystkiego najlepiej na jednej fakturze. Zdaniem ekspertów trzeba sprawdzić czy dana usługa  spełnia następujące warunki: jest opłata całościowa za produkt a nie kilka składowych opłat, i drugi warunek to fakt iż poboczne usługi przyczyniają się do lepszego skorzystania z usługi wiodącej ale nie są obowiązkowe.  Przeciwnicy teorii usług kompleksowych podkreślają że zamknięcie się na inne produkty nie przysłuży się w żaden sposób jakiejkolwiek firmie chcącej cały czas się rozwijać. Będąc we współpracy z jednym z dostawców sami rezygnujemy z naszej płynności finansowej. mając kilku dostawców możemy żonglować nimi, wymieniać czy negocjować ceny bo przecież „jest też konkurencja”. Często reklamowane hasła „razem taniej” czy „kupując w pakiecie zapłacisz mniej” to najzwyklejszy chwyt marketingowy. Ponieważ jak się potem okazuje nie zawsze korzystamy w 100% z każdego podproduktu naszej oferty, lub w mniejszych usługach poukrywano jakieś mikro koszty. Dążąc do podsumowania należy stwierdzić że: wybieramy to co jest dla nas bardziej korzystniejszą i opłacalniejszą ścieżką dostawy usług. Jeśli opłaca się nam to oczywiście bierzmy usługi kompleksowe – pakiety ale liczmy się z pewnego rodzaju zawężeniem horyzontów rozwoju naszej działalności. Natomiast jeśli nie widzimy sensu w łączeni usług to lepiej wyjdzie nam posiadać różne źródła dostaw którymi możemy manipulować dostosowując je do aktualnych potrzeb, a jak wiemy wszystko się zmienia w biznesie więc lepiej jest mieć płynność w swoich działaniach.

Categories: Usługi

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_GBEnglish